2008-09-01

"Türk Edebiyatı" dergisi


Sevgili Türk Edebiyatı okuyucuları,
Bu ayki Hasbıhal’ime, II. Meşrutiyet ve Cengiz Aytmatov özel sayılarımızın olağanüstü bir ilgiyle karşılandığını müjdeleyerek başlamak istiyorum. Dergimizin tirajı yavaş, fakat sürekli ve istikrarlı bir şekilde yükseliyor. Eski ve yeni bütün okuyucularımıza şükran borcumuz var.
Yeni sayımız, her zamanki gibi bir röportajla başlıyor. M. Selim Gökçe, ülkemize bürokrat ve parlamenter olarak da büyük hizmetlerde bulunmuş bir din âlimi olan Dr. Tayyar Altıkulaç’la önemli röportaj gerçekleştirdi, Türk Edebiyatı olarak Ramazan ayını böyle karşılamak istedik.
Bilindiği gibi, Hz. Osman, bir heyete Mushaflar yazdırarak belli başlı merkezlere göndermiş ve bunların esas alınmasını, o güne kadar okunan sayfaların ve Mushafların da imha edilmesini istemişti. İkisi Türkiye’de olmak üzere, bazı ülkelerde bulunan eski Kur’an yazmalarından bir kısmının Hz. Osman’ın yazdırdığı Mushaflar olduğu iddia edilmiştir. Ancak Topkapı Sarayı ile Türk ve İslâm Eserleri müzelerindeki Mushafları inceleyerek tıpkıbasımlarını ve karşılaştırmalı neşirlerini gerçekleştiren Tayyar Altıkulaç bu kanaatte değil. Değerli hocamızın tamamlamak üzere olduğu büyük projesini öğrenmek ve en eski Mushaf yazmaları hakkında bilgi edinmek istiyorsanız, bu röportajı okumalısınız.
Cemal Reşit Rey Konser Salonu Genel Sanat Yönetmeni Dr. Yalçın Çetinkaya, bu sayımızda Ramazan kültürüne musiki açısından baktı. Eskilerin şerefli bir ilim olarak kabul ettikleri musikinin (ilm-i şerîf-i musiki) şerefli bir ay olarak görülen Ramazan’la en güzel ve en verimli birlikteliği İstanbul’da yaşadığını söyleyen ve Ramazanlarda Osmanlı İstanbul’undaki musiki hayatını anlatan Çetikaya’nın yazısını beğeneceğinizden eminim.
1919’da yayımlanan İnci dergisinin sayfaları arasında gezinirken yakından tanıdığı, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Günlükler’inde de ismi sık sık zikredilen Nesterin Dirvana ile kız kardeşinin küçücük birer çocukken yaptıkları resimlerle karşılaşınca heyecanlanan Prof. Dr. İnci Enginün’ün bu konudaki kısa yazısı dergimize renk kattı. İzzet Tanju’nun Tanpınar’ın Günlükler’iyle Cemil Meriç’in Jurnal’ini karşılaştırdığı yazı da öyle…
Cemal Aydın’ın ağustos sonlarında Paris’te vefat eden Filistinli ünlü şair Mahmud Derviş’in Fransız gazetelerinde yayımlanmış yazı ve mülâkatlarından seçmeleri bir araya getirdiği bir yazıyla katkıda bulunduğu bu sayıya ben de Türk edebiyatının medyumlarını yazdım. Peyami Safa biyografisini yazarken ilgilenmeye başladığım ve bir daha peşini bırakmadığım bu konuya niçin eğildiğimi, yazının başında anlattım.
Süleyman Berk, geçen ay vefat eden Üsküplü Ali Öztaylan’dan söz ediyor. Bandırma’da yetmiş sekiz yıldır bir sütçü dükkânı işleten Ali Efendi, İstanbul’da bazı sanat, kültür ve tasavvuf çevreleriyle sürekli irtibatta bir gönül ve irfan adamıydı. Tamer Kütükçü de, kısa bir süre önce kaybettiğimiz, önemli bir bestekâr ve icracı olan Semahat Özdenses’in Türk musikisindeki yerini değerlendiriyor. Bu iki değerli insana rahmet, ailelerine ve dostlarına başsağlığı diliyoruz.
S. Koralp Güreşir, Ahmet Hâşim’in “şiir coğrafyası”nı; Nuri Sağlam, Sezai Karakoç’un şiirlerinde ölüm fikrini irdeledi. Alper Oymak, Bahriye Çeri’nin Bir Cihan Kaynanası: Nahid Sırrı Örik adlı eserini, Yıldız Akpolat da Çağatay Özdemir’in Türkiye’de Sosyoloji adlı büyük çalışmasını değerlendirdi. Cafer Şen’in “Fecr-i Âtî Encümen-i Edebîsi” başlıklı yazısının birinci bölümünü temmuz sayımızda yayımlamıştık. Ağustos sayımızı bütünüyle Cengiz Aytmatov’a ayırdığımız için Fecr-i Âtî’nin dağılışının anlatıldığı ikinci ve son bölümünü bu sayıda okuyacaksanız.
Bu sayıda iki de gezi yazımız var. Derinlikli denemeleriyle dergimizi zenginleştiren Hülya Atakan, Londra’yı Virginia Wolf’un Mrs. Dalloway adlı romanının kahramanıyla birlikte geziyor. Brüksel’i ise Ayşe Göktürk Tunceroğlu’nun işlek kaleminden okuyacaksınız.
Adige Batur ve Recep Şükrü Güngör’ün hikâyeleriyle, Mehmet Aycı, Berat Demirci, Nadir Aşçı, Kâmil Uğurlu ve İsmail Aykanat’ın şiirlerini de beğeneceğinizi umuyoruz.
Kırkambar’ımız da her zamanki gibi renkli ve zengin…
Daha güzel, daha zengin sayılarda buluşmayı diliyor, bütün okuyucularımızın Ramazan-ı Şeriflerini tebrik ediyorum.
Muhabbetle efendim.

Beşir Ayvazoğlu

İçindekiler:

Beşir Ayvazoğlu HASBIHAL
Konuşan: M. Selim Gökçe HZ. OSMAN’IN YAZDIRDIĞI MUSHAFLAR GÜNÜMÜZE ULAŞTI MI?
Cemal Aydın MAHMUD DERVİŞ: MAĞLUPLARIN ŞAİRİ
Mahmud Derviş AYAK SESLERİ
Yalçın Çetinkaya RAMAZAN, MUSİKİ VE İSTANBUL “GELDİ HOŞ LÛTFİYLE ŞEHR-İ RAMAZAN”
İnci Enginün ESKİ BİR DERGİDE BİR DOSTA RASTLAYIŞ
Beşir Ayvazoğlu “DOSTLARIM, RUHLARI RAHAT BIRAKIN!” TÜRK EDEBİYATININ MEDYUMLARI
AGATHA’NIN SIRRI
Süleyman Berk ANADOLU’DA BİR ÜSKÜP YÂDİGÂRI: ALİ ÖZTAYLAN
Adige Batur IHLAMURU BEKLERKEN
Recep Şükrü Güngör YANGIN YERİ
S. Koralp Güreşir AHMET HAŞİM’İN ŞİİR CO?RAFYASI
İzzet Tanju TANPINAR’IN GÜNLÜKLER’İ, CEMİL MERİÇ’İN JURNAL’İ
Nuri Sağlam SEZAİ KARAKOÇ’UN ŞİİRLERİNDE “ÖLÜM”ÜN AŞKIN TADI: ÖLMEDEN ÖNCE ÖLMEK
Mehmet Aycı YAKINSAMA
Talip Mert Hazine-i Evrak FATMA FAİKA HANIM VE BİR ŞİİRİ
Alpay Oymak BİR CİHAN KAYNANASI: NAHİD SIRRI ÖRİK
Cafer Şen II. MEŞRUTİYET DEVRİ EDEBİYATINI TEMSİL EDEN TOPLULUK FECR-İ ÂTÎ ENCÜMEN-İ EDEBÎSİ
Tamer Kütükçü SEMAHAT ÖZDENSES’İN ARDINDAN
Hülya Atakan MRS. DALLOWAY İLE LONDRA
Ayşe Göktürk Tunceroğlu ÜÇ BRÜKSEL
Yıldız Akpolat TÜRK SOSYOLOJİSİ YENİDEN KENDİ ÜZERİNE DÜŞÜNÜYOR TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİ: İSİMLER VE ESERLER
Türk Edebiyatı KIRKAMBAR
ŞİİRLER
Berat Demirci SARA
Nadir Aşçı BÜYÜ
Kâmil Uğurlu NİYET TUTMAK
İsmail Aykanat ŞAİRİN ÖLÜMÜ

İrtibat:
Divanyolu Cad. No:14 Sultanahmet / İSTANBUL
(0212) 526 16 15 / 527 50 32
tedev30@gmail.com
tedev@turkedebiyati.com.tr
http://www.turkedebiyati.com.tr

Hiç yorum yok:

E-POSTA GRUBU

Dergi~lik e-posta
dergilik@googlegroups.com