Mahalle Mektebi 12. sayısı ile
ikinci yılını tamamlıyor, 'hayat ve edebiyat' dergisi olma yolunda yürürken
bunu her sayısıyla daha da pekiştiriyor. 12. sayısında güzel bir kapak
fotoğrafı ile çıkan Mahalle Mektebi, Ece Ayhan’ın “geçer
sokaktan bakışsız bir kedi kara” dizesine selam yolluyor.
Dergi Bülent Keçeli'nin Allah'ın
adamı isimli şiiri ile başlıyor. "Sen şimdi şehrin adamı olmayı deniyorsun
/ Hem şehrin adamı hem Allah’ın adamı" diyen Keçeli modern insanın
hakikatle münasebetine temas ediyor, aynı zamanda Ertuğrul Rast’ın Keçeli ile
söyleşisi de derginin sayfaları arasında. Bu sayının diğer şairleri: Ertuğrul
Rast, Nazmi Cihan Beken, Betül Aydın, Tevfik Hatipoğlu, Nergihan Yeşilyurt,
Ömer Avcı, Mustafa Demir, Afra Kutluğ Benli, A. Çağrı Bayındırlı, Dursun Göksu,
Ömer Korkmaz, İsmail Söylemez, Ayşegül Öztürk ve Orhan Bademci. Mektep genç ve
dinamik şair kadrosuyla şiir yolunda önemli işler yapıyor.
Çeviri edebiyatının Mahalle
Mektebi’nde önemli bir yeri var: Ahmad
Khalil'in tercümesi ile Muhammed el-Mâğut'un "Gölge ve Güneş", İbrahim Kunt'un tercümesi ile Muhammed Rıza
Şefîî Kedkenî'nin "Varlık Zamanı",
Gül Çiğdem'in tercümesi ile Francis Combes’in "Arap
Devrimleri" ve Ali Bektaş'ın tercüme ve düzenlemesi ile Mevlana
Celaleddin-i Rumi'nin "La ilahe illallah" redifli gazeli 12. sayıda
yerini almış, okunmayı bekliyor.
Mahalle
Mektebi’nin diğer bir özelliği hem öyküye hem şiire eşit önem vermesi. İlk öykü
Mehmet Kahraman'ın “Beni
Öldürme”si. Öykü, Kahraman öyküsünün temel dinamiklerini tüm sakinliğiyle
birlikte çarpıcı bir dille ortaya koyuyor. Kişinin içsel çekişmeleri geçmişe
dönük muharebeyi andıran muhasebe diyalogları ile zenginleşen öyküde modern
insan kendini bulacaktır.
Ahmet Sarı "Yastığımın Altında
Bıçak Sertliği" ile çocukça büyümeyi gözler önüne seriyor. Numan Altuğ Öksüz, "İnşallah bu
öyküyü yayımlatacak bir yer bulurum" diyerek bitirdiği öyküsünde günümüz
öyküsünün eksiklerini dile getiriyor. Genç
yazar Hüsniye Uludağ, iki öyküsü ile öykücülüğünün geleceği için ümit vaad ediyor.
İlker Aslan’ın "Oruç" isimli öyküsü tam zamanında dergideki yerini
almış. Hüzeyme Yeşim Koçak
"Solucan Meselesi", Elif Nihan Akbaş
"Ruhun Perdeleri", Fatma Akkubak "Ayna", Safiye
Gölbaşı "Değirmen", Faruk Yazar "Masanın Üstünde Bir
Kurşun", Fatih Turanalp "Düşağacı", Cahit Suci "Üçüncü Sıra
ve Kırmızı Gül" bu sayının diğer öyküleri. Ayrıca bu sayıda Turgut Koç
tercümesi ile Hişam Mutavi'nin "1+1=Noktasız Soru İşareti" isimli çeviri
öyküsü yer alıyor.
Bu sayıda dergilerde pek rastlanılmayan
bir tür ile Vefa Taşdelen'in aforizmalarına yer verilmiş, dikkat çeken bir
çalışma olmuş. Hasan Arslan "Bir İp
Bulmalıyım" derken aslında Rasim Özdenören'in dediği gibi ipin ucunu
gösteriyor okuyucuya. Ali Akar yazısında “Süleyman Kıssa”sını işliyor.
Dergideki diğer denemeler Aziz Karakuş, İsmail Detseli, Ali Akar, Muammer
Ulutürk, Harun Sönmez, İbrahim Kunt ve Hasan Karataş’a ait.
Kitap yazılarında ise Abdullah
Harmancı bu sayıda Tomris Uyar'ı anlatıyor. Gökçe Özder "Ötekileştirme ve
Temsil Sorunu Odağında Şarkiyatçilik" başlığıyla Edward W. Said'in “Şarkiyatçılık”
kitabını incelerken, İsmail Özen, Aykut
Ertuğrul'un “Mümkün Hikayelerin En İyisi” kitabı üzerine notlarını paylaşıyor. Ahmet
Aksoy, Musa Mert'in "Ne Dedimse Kendime" isimli kitabını tanıtıyor.
Fatih Dere, Akira Kurosawa'nın Ikiru
(Yaşamak-1952) filmini yorumlarken, Ahmet Aksoy “Güle Güle, Takva ve Adem’in Trenleri”
filmleri üzerinden Türk sinemasında paradigmanın değişimi konusunu tartışmaya
açıyor.
Ertuğrul Rast’ın köşe haline
getirdiği “OrtadaKarışık” bölümünde B Planı (sayı 3) ve Sompla Ka (sayı 1) dergilerini, Hayriye Ünal’ın son kitabı
“Aşk Ebediyyen Değişir”i ve Muzaffer Tayyip Uslu’nun “Şimdilik”ini görüyoruz.
Son olarak dergide İkbal Şenol'un,
Filistinli bir gençle yaptığı söyleşi var, Filistinli genç hepimize sesleniyor:
"Gençliğimden bugüne kadar hep
Mescid-i Aksa’yı uzaktan seyretmek zorunda kaldım. Bütün diğer arkadaşlarım
gibi. Ben Kudüs’e bugüne kadar üç defa gidebildim. Bunu düşünebiliyor musunuz?
Kudüs’e, Mescidi Aksa’ya bu kadar yakın olup gidememek."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder