272. kez hikâye, şiir, yazı ve çizimleriyle okuyucusuyla buluşan Yedi İklim dergisi bu sayısında farklı olarak Cahit Zarfioğlu'nun radyo oyununa yer veriyor. Çizimleriyle de dikkat çeken dergide Hasan Aycın bu sayıya da katkı ya
pıyor.
Ali Haydar Haksal önderliğinde yayın hayatına devam eden Yedi İklim dergisi 272. sayısıyla okuyucusuna merhaba dedi. İlk sayfasında okuyucusuna izlediği yol üzerine anlamlı bir yazı okutan dergi yazıda şu ifadelere yer veriyor. "...Değerlere bağlılık olgusunu edebiyat ve düşünce faaliyetleri açısından ele aldığımızda faklı yönelimler görmek mümkün. Kelimenin Batılı anlamıyla 'sağcı' tanımına girecek kesimde, bir kısım değer ve nesneler bizatihi eski oldukları için savunmağa değer niteliktedir. 'Solcu' tanımına giren aydın gurubu da tuhaf biçimde aynı tavıralışa gelmiş durumda.
Bunu söylerken bu kesimlerin aynı değerlerde buluştuklarını, aynı değerleri savunduklarını söylemiyoruz. Anlatmak istediğimiz, savundukları, sahip çıktıkları değerlerin sadece 'geçmişe ait' olması nedeniyle 'değerli' olması. Bu tavır ve tutumun altındaki temel motivasyon her iki kesimin de geleceğe yönelik bir öngörü ve heyecanlarının olmaması. Bu nedenledir ki her iki kesimde de bugünün genç insanını çeken sanat ve edebiyat ürünleri ortaya konmamaktadır. Kendi görüşlerine göre değer verdikleri tarihi kişilik ve olguları ele aldıkları eserlere; öykü, roman ve sinema ürünlerine bu açıdan bakmak öğreticidir."
Hasan Aycın'dan düşündüren çizim
Dergi bu sayısında da şiir, hikâye, çizim, inceleme- tanıtım yazıları dışında bir de Cahit Zarifoğlu'nun radyo oyunu olan "Katıraslan"ın birinci bölümünü yayımlamış. Dergide göze çarpan isimleri ise şu şekilde sıralayabiliriz. Osman Koca, Mustafa Cemil Efe, Ebru Ak bu sayının hikâyecileri. Fatma Rana Çerçi, "Hatırda Kalan Hatıralar", Mehmet Habil Tecimen Demokrasi Şiiri Yönetebilir mi? Şiir Demokrasiye Ne Söyler?", Şakir Kurtulmuş ise Yolda Olmak Ferahlatıcıdır. Yazılarını kaleme almış.
Ali Haydar Haksal bu sayıda Kimi Tazminat Aydınlarının İhanetleri:Ahmet Mithat Efendi ile Abdullah Cevdet yazısıyla dergiye katkı yapıyor. Her sayıda olduğu gibi Hasan Aycın bu sayıyı da boş geçmemiş ve etkili bir çizim göndermiş. Özden Aydın'ın Ebru'su Serap Ekizler'in Çizgi'si Mustafa Cemil Efe'nin Hüsn-i Hat'ı dergiyi farklı kılan unsurlar.
'Geçmişe ait' olması nedeniyle 'değerli' olması
Dergi devamında ise "İslâm düşünce ve sanatının son dönemdeki özgün isimleri Mehmet Akif, Necip Fazıl, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil ve onların çizgisindeki sanatçıların değerlerle ilişkisi, sadece geçmişi sahiplenmek değil, gerçekten bir 'değeri' sahiplenmek biçiminde ortaya çıkmıştır. Bu yaklaşımda, sahiplenmenin yanında sorgulama ve yenilenme esastır. Özü itibariyle soyut olan ilkeler, toplumsal deneyim içinde içerik değişimine uğrayabilir.
Bugünün aydınına düşen sorumluluk, geçmişte ortaya konulan emeğe saygı duyarken, soyut ilkeyi de gözden uzak tutmamaktır. Geçmiş deneyimler ancak bu öze yankılığı oranında değerlidir. Böyle olunca insanlık adeta bir bütün olarak o ilkelerin nasıl hayata geçirileceği konusunda bir yarış, belki daha doğrusu bir dayanışma olgusu içinde buluşur." ifadelerine yer veriyor.
Ali Haydar Haksal önderliğinde yayın hayatına devam eden Yedi İklim dergisi 272. sayısıyla okuyucusuna merhaba dedi. İlk sayfasında okuyucusuna izlediği yol üzerine anlamlı bir yazı okutan dergi yazıda şu ifadelere yer veriyor. "...Değerlere bağlılık olgusunu edebiyat ve düşünce faaliyetleri açısından ele aldığımızda faklı yönelimler görmek mümkün. Kelimenin Batılı anlamıyla 'sağcı' tanımına girecek kesimde, bir kısım değer ve nesneler bizatihi eski oldukları için savunmağa değer niteliktedir. 'Solcu' tanımına giren aydın gurubu da tuhaf biçimde aynı tavıralışa gelmiş durumda.
Bunu söylerken bu kesimlerin aynı değerlerde buluştuklarını, aynı değerleri savunduklarını söylemiyoruz. Anlatmak istediğimiz, savundukları, sahip çıktıkları değerlerin sadece 'geçmişe ait' olması nedeniyle 'değerli' olması. Bu tavır ve tutumun altındaki temel motivasyon her iki kesimin de geleceğe yönelik bir öngörü ve heyecanlarının olmaması. Bu nedenledir ki her iki kesimde de bugünün genç insanını çeken sanat ve edebiyat ürünleri ortaya konmamaktadır. Kendi görüşlerine göre değer verdikleri tarihi kişilik ve olguları ele aldıkları eserlere; öykü, roman ve sinema ürünlerine bu açıdan bakmak öğreticidir."
Hasan Aycın'dan düşündüren çizim
Dergi bu sayısında da şiir, hikâye, çizim, inceleme- tanıtım yazıları dışında bir de Cahit Zarifoğlu'nun radyo oyunu olan "Katıraslan"ın birinci bölümünü yayımlamış. Dergide göze çarpan isimleri ise şu şekilde sıralayabiliriz. Osman Koca, Mustafa Cemil Efe, Ebru Ak bu sayının hikâyecileri. Fatma Rana Çerçi, "Hatırda Kalan Hatıralar", Mehmet Habil Tecimen Demokrasi Şiiri Yönetebilir mi? Şiir Demokrasiye Ne Söyler?", Şakir Kurtulmuş ise Yolda Olmak Ferahlatıcıdır. Yazılarını kaleme almış.
Ali Haydar Haksal bu sayıda Kimi Tazminat Aydınlarının İhanetleri:Ahmet Mithat Efendi ile Abdullah Cevdet yazısıyla dergiye katkı yapıyor. Her sayıda olduğu gibi Hasan Aycın bu sayıyı da boş geçmemiş ve etkili bir çizim göndermiş. Özden Aydın'ın Ebru'su Serap Ekizler'in Çizgi'si Mustafa Cemil Efe'nin Hüsn-i Hat'ı dergiyi farklı kılan unsurlar.
'Geçmişe ait' olması nedeniyle 'değerli' olması
Dergi devamında ise "İslâm düşünce ve sanatının son dönemdeki özgün isimleri Mehmet Akif, Necip Fazıl, Sezai Karakoç, Nuri Pakdil ve onların çizgisindeki sanatçıların değerlerle ilişkisi, sadece geçmişi sahiplenmek değil, gerçekten bir 'değeri' sahiplenmek biçiminde ortaya çıkmıştır. Bu yaklaşımda, sahiplenmenin yanında sorgulama ve yenilenme esastır. Özü itibariyle soyut olan ilkeler, toplumsal deneyim içinde içerik değişimine uğrayabilir.
Bugünün aydınına düşen sorumluluk, geçmişte ortaya konulan emeğe saygı duyarken, soyut ilkeyi de gözden uzak tutmamaktır. Geçmiş deneyimler ancak bu öze yankılığı oranında değerlidir. Böyle olunca insanlık adeta bir bütün olarak o ilkelerin nasıl hayata geçirileceği konusunda bir yarış, belki daha doğrusu bir dayanışma olgusu içinde buluşur." ifadelerine yer veriyor.
İçindekiler:
Yedi İklim
Perspektif
Şakir Kurtulmuş
Akdeniz’e Düşen Çocukların İlk Sözleri Gibi
Yüksel Peker
Kelebek, Şair ve İzler
Celâl Fedai
Gözlüklerin Bilmediği
Hasan Aycın
Çizgi
Nurettin Durman
Yıllar Sonra
Mustafa Ruhi Şirin
Harfler Neyi Sever / Kalem / Silgi / İki Dördü Sevdiği İçin /
İstanbul Gibi
Fatma Şengil Süzer
Uykusuz
Erkan Kara
Beyaz / Çocukluk
Mehmet Habil Tecimen
Şam-ı Şerif Niyazları
Mehmet Baş
Ahraz Bir Gecenin Çığlığı
Bilal Yavuz
Doğum Günü / Kaynak Kaynana
Usame Söylemez
Derin Bir Nefes Al Da Sokaklar Konuşabilsin / Mutluluk
Meydanı Seni Gördüm Pocahontas
Hatice Çay
Akreb-i Sadık / Ben Miyim / Hüma
Seda Çilingir
Minnet Mensuresi
Mustafa Cemil Efe
Hüsn-i Hat
Osman Koca
Düşsel Manifesto
Mustafa Cemil Efe
Ne Nedir Bilmiyorum
Ebru Ak
Sabah Haberleri
Cahit Zarifoğlu
Katıraslan -I-
Mücahit Koca
Şairler Silsilesi:4
Walt Whitman
Senin İçin Ey Demokrasi
Ezra Pound
Ve Geçer Gönüller Biraz Boş
Fatma Rânâ Çerçi
Hatırda Kalan Hatıralar
Mehmet Habil Tecimen
Demokrasi Şiiri Yönetebilir mi?
Şiir Demokrasiye Ne Söyler?
Şakir Kurtulmuş
Yolda Olmak Ferahlatıcıdır
Erdoğan Erbay
Batı Ütopyasından Doğu Hakikatine: Ali Haydar Haksal’da Kudüs
Sorgusu II
Dr. Yakup Şafak
Yenişehirli İzzet Efendi ve Divanı
Serap Ekizler
Çizgi
Ali Haydar Haksal
Kimi Tanzimat Aydınlarının İhanetleri: Ahmet Midhat Efendi
ile Abdullah Cevdet
Özden Aydın
Ebru
Nurettin Durman
Süleyman Çelik Şiirinin Evvel’i ve Ahir’i
Gönül Yonar
Mucizenin Fantastikle İmtihanı
Değiniler
Yeprem Türk
Sezai Karakoç’a Uluslararası Ödül
Türk Şiirinde I (elif) zihniyeti ve a Algısı veya
Karayazı Dergisi Üzerine
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder