2011-07-17

'Berceste' dergisi soruşturdu: Şiir hayattan çekiliyor mu?

Şiir mi kayboldu yoksa biz mi?

Aylık kültür-sanat -edebiyat dergisi Berceste, 109. sayısını şiir ve roman soruşturmasına ayırdı.

Aylık kültür-sanat –edebiyat dergisi Berceste, 109. sayısını şiir ve roman soruşturmasına ayırdı. Son zamanlarda edebi türler içinde roman ve hikayenin şiirden daha çok okunduğundan yola çıkarak hazırlanan dosyada, "Türk edebiyatında roman şiirin önüne mi geçti?", sorusuna yanıt aranmış.

Prof.Dr. Cihan Okuyucu, yazısında sorunun güncel bir tespit olduğunu geçmişten günümüze kadar değerlendirerek açıklıyor.

Ahmet Turan Alkan, şiiri üst dil, nesri ise mantığın ayak izlerini takip eden bir takipçi olarak yorumluyor.

Prof. Dr. Hasan Boynukara her dönemin kendi edebiyatını yaratır kuralının bozulmadığını, sosyal politikaların tüketilenin niteliğini etkilediğini diğer yandan plaj şiirleri dediği mesajlarda kullanılan, kolay anlaşılır, derinliği olmayan şiirler(!), kasetlerde okudum seni dediği, seslendirilmiş şiirler (ki şiiri insan kendi sesiyle okumalı diyor), gazetelerdeki edebiyat sayfalarının da sürgünlüğünü insanların maddiyata düştüğüne bağlayarak anlatıyor. Romancılığın meslek olduğundan ancak şair ve filozofların gayrı resmi yasa koyuculuğundan söz ediyor. Zamanın değiştiğinden dem vurarak zamanenin eğlence, hareket, haz vesaire istediğini, zahmetsiz ürün beklediğini, üreticinin ise ürünü satarak çok kazanmak istediğini oysa şiirin sayıya dökülemediğini bu yüzden de alıcı bulamadığını belirterek yazısını noktalıyor.

Doç. Dr. Vefa Taşdelen ise şiirin bir ideoloji olduğunu, bunun değişmesi durumunda şiir üretimindeki sorunlara bakmanın gerekliliğini vurguluyor. Yayınevlerinin romana olan alakasını ticari bir ilgi olarak değerlendirirken şairleri de kendilerini ürettiklerinin niteliği hakkında sorguya davet ediyor.

Hüzeyme Yeşim Koçak ise yalnız şiir değil hikayeye karşı da alakasızlığı, görsel bir şiddetin tahakkümü içinde medyaya bağlayarak anlatıyor. Artık kimselerin sevgilisine şiir okumadığını ve gönüller aşktan uzaklaştıkça bu çözülmelerin olacağı gerçeğini deneme tadında kaleme almış.

Edebiyata şiirle giren hikayeyle devam eden İmdat Avşar, konunun çözümlenebilmesi için okuyucu kitlesini analiz etmenin gerekliliğiyle başlayarak, şiirin tüm dünyada yeni bir dil aradığını dengenin ancak bu dil bulunduğunda sağlanacağını belirtiyor. Hikaye ve romanları ise sinemanın hammaddesi olarak görüyor.

Doç. Dr. Erdoğan Erbay şiir ve roman soruşturmasını medeniyet bağlamı, kimlik/şahsiyet bağlamı ve tür bağlamı olarak üç başlıkta inceliyor.


Nesil yayınlarından Ahmet Ay, halkın teveccühü olmadan hiçbir metanın ayakta kalmayacağını önce halkı eğitmek gerektiğini bunun için de milli eğitim sistemindeki değişmelerle birlikte kültür bakanlığının da konuya eğilmesinin gerekliliği üzerinde durmuş.

İsa Yar, Selim Tunçbilek, Muhsin İlyas Subaşı, Ahmet Şahin, İsmail Özmel, Bekir Oğuzbaşaran, İbrahim Şahin, Hatice Eğilmez Kaya, Oyhan Hasan Bıldırki, Kibar Ayaydın Cansaran Kızıltaş, M. Nihat Malkoç da konuya ilişkin düşüncelerini paylaşmışlar.

Dergide ayrıca Filiz Kalyon’un, Akçağ yayınevi sahibi Ahmet Hikmet Ünalmış’la şiir kitapları hakkında yaptığı söyleşi ile Nihan Işıker’in Ervin Jahiç ile şiir üzerine söyleşisi bulunuyor.

Yusuf Akyüz’ün “Şi’re Sunulan Şiir” isimli şiiriyle renklenen Berceste dergisi Vedat Ali Tok’un yönetmenliğinde yoluna emin adımlarla devam ediyor.


Sergül Vural

Hiç yorum yok:

SAFAHAT OKUMALARI

SAFAHAT OKUMALARI
Mehmet Âkif'i anlamak ve anlatmak için Safahat Okumaları...

DİRİLİŞ GÜNLERİ, DİRİLİŞ GÜLLERİ

E-POSTA GRUBU

Dergi~lik e-posta
dergilik@googlegroups.com